الأربعاء، 11 سبتمبر 2019

لقصة دى اتبعتتلنا على الصفحة النهارده حصلت احداثها بالفعل مع اللى بعتها

القصة دى اتبعتتلنا على الصفحة النهارده حصلت احداثها بالفعل مع اللى بعتها طلب من ادارة الصفحة عدم ذكر اسمه وعرضها على الاعضاء قد يملك احدكم تفسيرا ؟ وكى يحذركم ايضا
انا عزيز محمد شاب فى التلااتينات وبشتغل دلوقتى الحمدلله بس دايما كنت بسأل على اصحابى الى كانوا فى الجامعه معايا وكنا بنخرج مع بعض بردوا كتير ... بس اخر خروجه خرجنها مع بعض مشوفناش بعض بعديها تانى لانى انا السبب وانا بتعذب كل يوم فى حياتى لحد دلوقتى ....
انا مش عارف ابدا الحكاية ازاى ..بس الموضوع بدا من 3 سنين......
كنت زهقت من الشغل وكنت عايز اخرج زى زمان مع اصحابى الى فى الجامعه فا فكرت انى اكلمهم واتفق معاهم اننا نخرج زى زمان...
وفعلا كلمتهم وقولتلهم ان كل واحد فينا يأخد اجازه من شغلوا ونسافر اسكندريه كده او شرم الشيخ...
وكل واحد فينا اخد اجازه من شغلوا وسافرنا اسكندريه ...
كنت انا و محمود وصلاح وخالد
انا كنت عايز الرحله ديه يبقا فيها اكشن كده وخصوصأ ان محمود طالع معانا وانا عارف ان محمود جبان وبيخاف قولت اخليه يحاول يتحده خوف ومعانا...
ودتهم لمكان ضلمه كده النور فيه كان ضعيف..يعنى مكنش فى كشافات كتير فى الشارع والى كانوا موجود كان النور بتاعوا ضعيف ...
انا جيت المكان ده قبل بس الصبح ..عمرى ما جتوا بليل ....
المهم قولت انى اجرب اجى بليل معاهم ..وانا اصلا مش معترف بالعفاريت والجن والحاجات ديه....
بس الى خوفنى شويه انى ملاقتش بواب فى اي عماره خالص ..المفروض ان العمارات الى فى المكان ده بيقعد فيها بوابين ...
بس كل العمارات الى فى المكان الى انا روحتوا مكنش فيها حد خالص...
بصيت على صحابى الى كانوا قاعدين فى العربيه وراء ..لاقتهم بداوا يخافوا واولهم محمود ..محمود كان بيترعش من كتر الخوف ... وانا الى كنت بسوق العربيه ..
انا كنت عارف عماره هناك كنت بجى مع واحد صاحبى فيها علشان بيحط فيها الحاجات الى مش عايزه يعنى كان عاملها مخزن بمعنى اصح...بس انا لما دخلت مع صاحبى شقتوا لاقتها كبيره وحلوه اووى ..فا قولتوا انتوا ليه سايبين الشقه الحلوه ديه !! ..قالى بسخافه كده *ما المناظر خداعه*
انا مفهمتش يقصد اية ....
فا حولت افهم منوا يقصد اية بجمله ديه ...
قالى بص يا عزيز ملاكش دعوه بالمكان ده خالص ماشى واعتبر نفسك مجتش معايا النهارده وانا مش هحكيلك حاجه علشان متشوفش العذاب الى انا شايفوا دلوقتى ومهما حصل متحولش تيجى هنا تانى...بس الى انا فاكروا كمان ان انا شوفت بواب فى العماره الى صاحبى جه فيها ديه ..
علشان كده لما فكرت اجيب صحابى لمكان فى اثاره اول مكان جه فى دماغى هو المكان ده ...
المهم انا وقفت العربيه ونزلنا علشان نشوف اى حد هنا او حتى نعرف المكان الى ممكن نأجر منوا شقه...
ونورنا كشافات الموبيلات لاننا مكناش شايفين اووى .. فا كنت بدور على العماره الى صاحبى جبنا فيها علشان اكلم البواب الى هناك ..واعرف منوا اى حاجه تساعدنا لاننا تقريبا توهنا فى المكان ده.....
قاعدت ادور ادور ادور ....
وبعد عذاب شديد لاقتها ...
وكانت بردوا ضلمه خالص كلنا وقفنا قدام العماره خايفين ..فا انا ناديت بصوت عالي وقولت *يالى هنا !! يا ريس !!!* محدش بيرد !!!
صلاح قالى انت بتنادى على مين !! واى المنطقه الى انت جايبنا فيها ديه !! مفيش حد هنا خالص يلا نمشى ..
وقطع كلام محمود صوت خربش جى من جوه العماره ....
محمود ركبوا كانت بتخبط فى بعضها من الرعب وكان متسند على خالد علشان مكنش قادر يقف ...
انا دخلت برحه وانا منور نور الموبيل علشان اشوف صوت اية ده ...
لكن ملاقتش حاجه خالص قاعدت الف جوه الحوش بتاع العماره ده لكن ملاقتش حاجه ...
بس وانا جى اخرج.. دوست على حاجه ..حاجه كانت بتزحلق كده ..
حطط ايدى كده عليه لاقيتوا سائل كده فا وجهت نور الموبيل لتحت علشان اشوف اية ده ..
لاقيتوا دم
انا خوفت وطلعت اجرى على العربيه وهما جري من اول لما شافوا الدم ..بس لما روحت على العربيه ملاقتش حد فيهم !!..فضلت واقف فى الضلمه وانا خايف ..روحت اتصلت ب صلاح علشان اشوف هما راحوا فين ..لكن مكنش بيرد...
فضلت اتصل اتصل اتصل..
لحد لما رد عليه...
انا : صلاح !! الو يا صلاح انت فين !؟؟ انتوا روحتوا فين ؟؟
صلاح : ___________
انا : صلاح رد عليه انتوا فيييين ؟؟
صلاح : هاهاهاهاهاهاهاها انهم فى الجحيم هاهاهاهاهاها
انا : ده مش صوت صلاح انت مين ؟؟
والخط اتقفل ..وابتديت اسمع صوت الريح بيعلى ...والاشجار بدات تتهز بقوه ..
انا خفت وجريت ركبت العربيه وقعدت ادور فيها ..لكن مش بتدور !!! قاعدت احول كذا مره ..لحد لما اتفجأت ...
بكلب واقف قدام العربيه
اه كلب ..ومدلدل لسانوا ...وعين الكلب كانت منوره فى الضلمه ...وبعد شويه ظهر كلب تانى جمبوا ....
ولاقيت العربيه اتخبطت من وراه ...كان فى حاجه عماله تخبط فى العربيه من وراء....
شجعت نفسى ونزلت علشان اشوف اية الى بيخبط ده ...
ولاقيت بردوا كلبين واقفين وراء وهم الى بيخبطوا العربيه ...كانهم بيزقوها ....انا خلاص جبت اخرى وحريت على العربيه علشان اسوقها ..بس وانا بالف دماغى وناوى رايح للعربيه ...
لاقيت حد قاعد فيه...ايوه حد كان راكب مكانى ...وشعروا كان طويل اوى ..انا روحت برحه علشان اشوفوا ....
لاقيتوا فجأه بصلى وضحك ودور العربيه ومشى بيها ........كل ده حصل فى لحظه واحده لدرجة انى ما اختش بالى من شكل الراجل ده ...بس الضحك الى طلعت منوا ديه ..ديه كانت نفس الضحكه الى سمعتها لما كلمت صلاح ...
انا مبقتش فاهم حاجه خالص ..وبقيت محبوس فى مكان مش عارف مخرجوا فين ...بس انا ملاقتش حل قدامى غير انى اجرى ..حاولت افتكر الطريق الى جنا منوا وبجرى مع انى مش فاكر الطريق كلوا .....
بس لما وصلت لاخر الطريق ...لاقيت حائط مسدود...يالهوى انا مشيت طريق غلط ولا اية !! ولا انا اتحبست ...
فضلت قاعد وساند على الحائط الى ورايا وبفكر ..بفكر فى زنوبى الى عملتها وبفكر فى الى انا كنت جي هنا علشانوا ....بفكر وانا بأنب نفسى ...كانى بستعد للموت....
بدات اعيط من كتر الخوف ..لحد لما سمعت اشبه بالعربيه جى عليه ...
اية ده ديه عربيتى !!
قومت كده بسرعه ولاقتوا خالد الى كان بيسوق ..ووقف قدامى بالعربيه ...
فاانا ركبت على طول ..وقاعدت اقولوا ..
هو فى اية ؟ اية الى حصل ؟؟ وصلاح ومحمود راحوا فين ؟؟ وانت جبت عربتى ازاى !!!
لكن هو مكنش بيرد ....
بس بصيت فى المرايه بتاعت العربيه االى قدام...لاقيت وش خالد بدا يتحول ...ايوه جلدوا كان بيتأِشر وبيقع...
ولاقيتوا بصلى ..وبيبتسم ..انا مقدرتش استحمل شكلوا من كتر الرعب ...واغم عليه ........
وصحيت لاقيت نفسى فى المستشفى ...وانا مش عارف انا جيت هنا ازاى ...الدكتور جيه علشان يطمن عليه ..فا انا سالتوا اية الى حصل ..
قالى ان الى جابنى هنا قال انوا لاقنى مغم عليه على الشأطى فى اسكندريه ...وهو كان فى طريقوا للقاهره فا اخدك معاه وجابك لحد هنا ...
انا معرفتش اعمل اية ..لحد لما قررت انى هكلم صاحبى الى انا روحت معاه المكان ده قبل كده علشان افهم منوا اية الى حصل..
فعلا كلمتوا وجالى ...
صاحبى : خير يا عزيز فى اية ؟؟ واية الى عمل فيك كده !!
انا : انا ...انا روحت للبيت بتاعك..
وحكتلوا ع كل حاجه ..
لاقيت صاحبى اتصدم وبرقلى ...
وبدا يلف دماغوا كده فى المكان كانوا شايف حد بيتحرك...
وبصلى وهو خايف ...
انا : فى اية يابنى !! انا عايز اعرف اية موضوع البيت ده !!
صاحبى : ليه كده يا عزيز ليه كده ..
هو مش انا قولتلك بلاش تروح للمكان ده ..لكن انا الى غلطان انى لفت انتبهاك واخدتك معايا هناك ...
انا : بقولك ايه انا لازم اعرف اية الى فى المكان ده..واية الى انا شوفتوا هناك ده ..وفين صحابى الى انا روحت معهم !!
صاحبى : صحابك !! انت روحت مع مين ؟؟
انا : انا روحت مع اصحابى صلاح ومحمود و خالد بس كلهم اختفوا ..بس لما عربيتى اختفت ولاقيت خالد جى بيها ركبت معاه بسرعه بس لاقيت وشوا بيتأشر وبيتحول وبصلى ..ده كل الى انا فاكروا ..
صاحبى : بص يا عزيز انا هفهمك الموضوع كلوا ..
المكان الجميل الى هناك ده او الى كان جميل..كنا عايشين فيها انا وعائلتى وكنا مبسوطين جدا لان المكان كان مدخل البهجه فى قلوبنا دايما ...وكان فى ناس كتير هناك كانوا سكنين جمبينا وبنخرج معاهم وكده ..
بس بعد 5 شهور كده من السكن هناك..المكان ده
لاقيت الناس بدات تقل فى المنطقه ..وكلوا بقا قفل الباب ع نفسوا ومش بيخرجوا ..وفي منهم الى عزل من المنطقه ...
وخصوصا فى العماره الى قدمنا كلهم عزلوا الى عم خيرى ..
عم خيرى ده كنت بشوفوا كل يوم بليل بيقف فى البلكونه ..فى العماره الفضيه ...
لحد لما فى مره وانا ببص عليه وهو واقف..
لاقيتوا اتحرق ..فجاه من غير اى حاجه النار مسكت فيه وهو مش بيتحرك ..
انا خفت ودخلت انام...
وتانى يوم حصل نفس الحكايه .. بس المره ديه انا لاقيت النار مولعه لوحده ..يعنى عم خيرى مكنش موجود فيها ...انا مهتمتش ودخلت انام ...
بس المره ديه وانا نايم ..سمعت صوت خبط فى اول السرير...
انا مهتمتش اوى يعنى ..
بس سمعتوا تانى ..وتالت ..ومش بيسكت .
انا خوفت اطلع دماغى من تحت البطنيه اصلا ..بس حولت اشوف بعنيه كده من وراء البطنيه ....
لكن ملاقتش حاجه ..فا فوقت كده وقاعدت ومفيش حاجه ..
فا قومت علشان اشرب علشان الخضه وكده...
بس وانا بشرب لاقيت حاجه منوره فى الحمام..
ايوه ده مكنش نور الحمام لا ..ده كان نور اصفر كده بس مكنش نور لمبة الحمام...
روحت برحه وانا بقدم رجل وبأخر التانيه ...
ولما بصيت فى الحمام ...
لاقيت نار ..نار كانت مولع فى الحمام كلوا وعماله تاكل كل حاجه فى الحمام...
روحت صاحيت بابا وماما بسرعه واخدتهم ع الحمام ..
والنار كانت لسه شغاله ...
بس انا الى كنت شايفها لوحدى ...
يعنى ماما وبابا كانوا شايفين كل حاجه ع طبيعتها ...
وبابا دخل جوه وسط النار ..وعادى ولا كأن فى حاجه....
كلهم دخلوا ناموا وانا قاعدت افكر فى الموضوع ....
لحد لما زهقت ودخلت ع الاوضه بتاعتى ..
بس وانا داخل لاقيتوا واقف قدام السرير بتاعى ..
اه عم خيرى بشكلوا العادى واقف قدام السرير..
وكان بيبصلى ...انا خوفت اووى وبرجع بضهرى لوراء علشان اخرج من الباب ...
بس الباب اتقفل قبل ما اقرب منوا ...
والنار مسكت فى عم خيرى تانى ...بس المره ديه كان واقف قدامى والنار مسكه فيه...
وبيقرب منى ....
انا اغم عليه من الحراره والخوف وكل حاجه حوليه ....
وصحيت تانى يوم عادى وانا كنت نايم على سريرى ..وكل حاجه طبيعيه ...
انا جريت على بابا وقولتلوا على كل الى حصل امبارح وقولتلوا اننا لازم نمشى من هنا ...
حصيتوا مقتنعش بكلامى ..بس وافق اننا نمشى من هنا ..علشان مبقاش فى حد قاعد هنا وتقريبا مفيش حد فى المنطقه غيرنا...
وفعلا مشينى ...
وعشنا 3 شهور مرتحين اووى الحمدلله ..
بس بعد ال3 شهور ديه...
لاقيت الحكاية بتقرر معايا تانى ...
عم خيرى بردوا بيظهرلى كل يوم بليل وبيتحرق معايا ...
وحكيت لبابا الكلام ده لكن هو مصدقنيش ..واستخف بيا..
فا انا قررت انى اروح لشيخ علشان اعرف ليه عم خيرى بيظهرلى تانى ...
وفعلا روحت من غير ما اقول لبابا..
لكن الى سمعتوا خلانى افكر انى انتحر......
الشيخ : اتفضل يا بنى فى اية ؟
انا : *حكتلوا على كل حاجه *
الشيخ متكلمش كلمه بعد الى انا حكتهولوا ...بدا يقراء قران ويبصلى ويشاور عليه ......
وفى الاخر...
الشيخ : بص يا بنى انا عارف ان الى هتسمعوا ده شئ صعب عليك ..بس انا مش هقدر اكدب عليك..
انت اتمسيت باللعنه من المكان الى انت كنت فيه ده بس اللعنه ديه من عشيره من الجن كان بيحضرهم عم خيرى ..الى هو اصلا مت ...وللاسف مش هيطلعوا من جسمك غير بحل واحد...
انا : ايه هو ؟؟؟
الشيخ : انك تموت...
ا انا حياتى لحد دلوقتى بقيت كلها رعب يا عزيز وفعلا الى فيا ده مش بيطلع خالص ..لانى روحت لدجلين ومشعوزين وناس كتيره ..بس معملوليش حاجه...
انا حذرتك يا عزيز من لعنة المكان ده وانت مسمعتش الكلام.....
صاحبى بعد لما خلص سابنى ومشى ...
وفعلا انا بقيت اشوف صلاح وخالد معايا كل يوم فى البيت ..بس بشكلهم المرعب مش بشكلهم الحقيقه خالص...
انا بكتبلكم الكلام ده علشان اعرفكم حالتى والى انا وصلتلوا من تحت سبب انى كنت عايز اهزر مع اصحابى فى حاجات مينفعش الهزار فيها ..
انا بقالى اكتر من 3 سنين بقيت عايش فى عذاب ورعب وخوف من كتر الى انا بشوفوا ..
فا يالى بتقراء قصتى احتمال كبير متلاحقش تجيلى او تشوفلى حل ..لانى بفكر اريح نفسى من العذاب ده واغادر الدنيا.,,,

السبت، 24 أغسطس 2019

العاب الشيطان قصة رعب حقيقية من مصر باللهجة المصرية

العاب الشيطان قصة رعب حقيقية من مصر باللهجة المصرية


هو ممكن يا جماعة قرينك من الجن يخرج للناس يدايقهم ويئذيهم ويعملك مشاكل ،  طيب دا قرينك ولا عامر من عمار المكان من الجن بيدايق الناس ويخوفهم ، فبيظهرلهم في صورتك أنت أيوة صورتك وشكلك وصوتك كمان متستغربش بيخرج للناس ويدايقهم ويسبب لك المشاكل الكثير ،بس أنت مش عارف السبب هو الجني دا بيدايقك ليه وعاوز منك إيه بالظبط  وللرعب وجوه كثيرة مع صديقتنا من مصر وهي بتحكي قصتها مع قرينها من الجن ، آاقدم لكم في موقع قصص واقعية قصة بعنوان ألاعيب الشيطان قصة رعب حقيقية من مصر باللهجة المصرية بقلم منى حارس.

العاب الشيطان قصة رعب حقيقية من مصر باللهجة المصرية


  • حكايتي بدأت  من وأنا طالبة في الجامعة ، كنت بحب اسمع قصص الجن والعفاريت وكتب السحر، مكنتش أحب أقرأ لكتب عن تحضير الجن أو عن السحر لا خالص أنا بحب أسمع القصص بس ،النوعية دي كانت بتشدني أووى وتخليني أفكر في العالم الغامض دا ، عمري مفكرت أجرب شيء حرام أو غلط أو أئذي نفسي أبدا أنا عارفة نهاية الطريق دا كويس هئذي نفسي ليه  ، كنت  بحب أسمع عنهم  بس كفاية عليا  بس للأسف الشديد  مكنتش  أعرف إن حبك للشيء والسماع عنه ممكن تخليه يحبك هو كمان ويقرب منك  ويجيلك لغاية عندك ودا إللي حصل معايا بعد كدة .
المهم أنا  خلصت دراسة  الكلية واشتغلت فترة صغيرة واتخطبت واتجوزت ، وسكنت في بيت عيلة  بدأت حجات غريبة تحصلي , كنت  ألاقي جوزي قاعد يتفرج على التلفزيون ، أسئله  اعملك شاي معايا يرد عليا وهو بيضحك أووى و يقولي ماشي اعملي  الشاي , أروح اوديله الشاي  يبصلي بدهشة ويقلي أنا مطلبتش شاي  ،الأول أفتكرته بيهزر معايا و انه بيعمل فيا مقلب علشان  يضحك عليا علشان اخاف .

ومرات تانية كنت ادخل الحمام اسمع صوت  جوزي وهو بينادي عليا  ،  أرد عليه واقوله نعم عاوز إيه كان  يقولي مفيش حاجة أقله أنت لسه منادي عليا ، كان يرد بتعجب إنه منداش عليا عليا خالص ، كنت حاسة إن في حاجة غلط لان صوت جوزي كان بيكون فيه حاجة غريبة مبكنش فاهمها للأمانه ،  فحكيت لجدتي  القصة ، جدتي قالتلي مترديش علي اي حد ينادي عليكي الا لما تكوني ادامه  وقوليله بتنادي عليا يا فلان ، وقالتلي كمان  متناديش علي حد بالليل  أبدا .

وبعدها بدأت اسمع خطوات  تقيله  ورجلين بتمشي في  الشقة اللي فوق مني علطول , زي ميكون  حد بيجرجر حاجة تقيله على الأرض مش عارفة  احدد إيه بظبط ،  الموضوع  وصل إني كنت بحس بأنفاس حد بيتنفس ببطىء  جنبي  زي ميكون في حد معايا بالأوضة .

كنت بحس بقشعريرة جامدة في جسمي ،   وسخونية زي ميكون صهد خارج من جسمي ، كنت ببقي خايفة  أووى  ومرعوبة لدرجة وحشة ، بالذات لما جوزي يكون مسافر في الشغل وأنا لوحدي في الشقة بالليل ،  في يوم كان جوزي مسافر وكنت خايفة أووى أبات لوحدي في الشقة ،  فطلبت من حماتي انها تبات معايا الليله دي  بشقتي لأني خايفة ومكنش ينفع أبات عندها في شقتها لأن عندها أولاد شباب لسه متجوزوش .

خماتي الله يكرمها يا رب  وافقت وطلعت  تبات معايا في الشقة ، الساعة واحدة بعد  نص الليل  لقيتها بتصحيني بصوت عالي أووى وبتزعق ، وبتقولي  انتي ازاي  تتجرأي وتضربيني وأنا نايمة ، وازاي تتجرأي تعملي كده فيا ، أنا كنت ببصلها بدهشه ومش مصدقة أنا إستحاله أعمل كدة في ست أد أمي ، قلتلها انا لسه هكمل لقيتها بتقاطعني بغضب و قالتلي الصباح رباح في حولينا جران ، بس  لما جوزك ييجي  انا لازم اطلقك منه ، واعدت تزعق وتقول كلام كتير اووى وانا مش متخيله ولا فاهمة ايه اللي بيحصل ، وبعد خناقة كبيرة مشيت من أوضتي وهي بتزعق جامد وبتقلي أنا لازم أطلقك منه ، جريت  وراها في الشقة  اترجاها تسمعني بس هي مش رادية تسمع .

ببص في أوضة الأطفال  وهي واقفه على الباب لقيت حماتي  نايمة  في سابع نومه ،  انا اعدت اصوت بصوت عالي ، و جريت وأنا مرعوبة وفتحت باب الشقة وعماله اصوت وأقول عفريت ،  ونزلت جري وجريت في الشارع بهدوم البيت لغاية  ما وصلت بيت عيلتي ، والحمد لله إنه كان قريب وكان بعدينا بشارع واحد .

أهلي قالولي في ايه اللي حصل ، مكنوش فاهمين حاجة أنا كنت بصرخ  قعدت اصرخ   واقلهم عفريت ، حماتي صحيت ملقتنيش في البيت المهم وقتها  قالوا اني ملبوسة  من الجن والكلام دا .

جابولي شيخ وقعد يقرآ عليا قرآن  كريم وصور معينة  من المصحف ، وحسيت اني مستريحة  جدا ومفيش حاجة غريبة  بتحصل معايا ،  قعدت فترة كبيرة  مسمعش ولا اشوف حاجة غريبة ، بعدها  سلفي  الصغير اتجوز وكانت علاقتي بمراته الجديدة  مش حلوة مع بعض  ، كانت دايما تحرق دمي وتضايقني وتحرجني قدام الناس ، وانا للاسف نمنتش بعرف  أرد الموقف وأخد حقي منها ، فكرت انتقم منها إني أخوفها من شقتها  وأعمل فيها مقلب ، للأمانه هي تستهله ، زي اللي بتعمله فيا واحراجها ليا كل شوية ،  فرصة  المهم قلتلها بمكر : يا فلانه انتو بتجرجروا ايه طول الليل احنا معرفاش ننام  من صوت اللي بتجروه على الأرض طول الليل ، ترد تقلي انها مكنتش في الشقة هي  وجوزها كانوا بايتين عند مامتها ، كنت بخوف فيها وقلها الحجات اللي كانت بتحصل معايا قبل كدة وانا مستغربه .

لغاية في يوم من الايام لقيتها نزلت الساعة 6 صباحا  تخبط عليا وتهبد الباب , كانت بتصرخ وتقولي انتي ازاي تفتحي عليا باب  شقتي  ، و انا مش عاملة نسخ  للمفاتيح واعدت تصوت بصوت عالي وتقولي  انتي عملتي  وانتي وبهدلتني جامد وانا مش بنطق ، بس كان بيحصلها زى اللي حصلي بالظبط  بس مش معقول يعني من كلامي  ليها وتخويفها لا في حاجة تانية اكيد أكبر من كدا .

حالتها ساءت جدا وحماتي جابت  شيخ  للبيت لتاني مرة ، الشيخ  سأل : هو في حد هنا وقع في منور البيت  او مات بالبيت  مقتول  مش موته عادية .

حماتي ردت بتوتر وقالت : ايوة يا شيخ فيه  ، الشيخ سألها عن أللي حصل بالظبط ، فحماتي قالت : كان في واحدة ست سمينه كان  اسمها ام شريف وكانت عايشه مع ولادها وجةزها في اخر دور ،  ام شريف كانت بتكره القطط اووى ، وفي يوم من الايام ضربت قطة لحد ما ماتت وحدفتها من بير السلم  ، وبعد كده بعدها بيومين كانت بنتها بتنادي عليها بترد عليها من بير السلم ، بنتها شافت وكأن حد بيحدف أمها و شالها وحدفهها من الدور الأخير  ، وام شريف ماتت  علطول ، وهما  حطوا عدس اصفر مغلي وقروا قرآن علشان عفريتها ميخرجش .
الشيخ قعد يقرأ قرأن كتير في البيت  علشان ميكنش في حاجة غريبة وبعدها فعلا مفيش حاجة غريبة ظهرت                               تاني بس أحنا سبنا  البيت وعزلنا لمكان تاني وبيت جديد  ومفيش حاجة بتحصل الحمد لله .

القنديشة قصة رعب مخيفة وحقيقية من مصر

القنديشة قصة رعب مخيفة وحقيقية من مصر 


لعن الله كل السحرة في كتبه السماوية المقدسة وفي كل اديانه ، فالسحر شيء سيء جدا ويدمر حياة الاخرين تماما اقدم لكم اليوم في موقع قصص واقعية قصة بعنوان القنديشة قصة رعبلا مخيفة وحقيقية مرعبة من مصر .

القنديشة




هل تؤمنون بالأمور الخارقة للطبيعة  والمخيفة لا اعرف مدى قوة تصديقكم لتلك الأمور الغريبة  والمثيرة عند سماعها  ، سوف اخبركم  اليوم عن قصتي الغريبة  ، أنا اسمي ” أ ” أبلغ  من العمر ثلاثون عام  من مدينه ابو كبير محافظة الشرقية من مصر .
كنت كبير أخواتي ، أبي من أصحاب العادات القديمه ، وأمي عكسه تماما فهي سيدة متفتحه بعض الشيء ، وكان هناك الكثير من الخلافات  الخلافات والمشحانات الكثيرة ، في تلك الفترة كنت ابلغ من العمر احدى عشر عام ، بدأت الأحداث والمشاحنات تزيد بين أبي وأمي حتى علا صوت أبي وحضر بعض الجيران لمعرفه ما يدور بينهما والفصل بينهما .
وهنا اخذت جارتنا القنديشة وهذا هو اسمها وكانت تسكن في عمارتنا منذ تسع سنوات ، اخذت امى الى شقتها التي فوق شقتنا مباشرة ،  ووقف بعض الجيران مع أبي لمحاولة تهدئته ، وذهبت أنا خلف أمي  التى كانت منهارة تماما وتبكي بحرقة ، وهنا قالت القنديشة الى امي بغضب ملعون صنف الرجال اجمعين فهم ملعونون ، اتركيه واتركي له الاطفال وانفصلي عنه فهو لا يستحقك صدقيني ، ولا يستحق شعره من رأسك وتزوجي غيره وعندي لك عريس .

وهنا ردت أمي قائلة : كل البيوت لا تخلو من المشاكل يا قنديشة وهو رجل المنزل مهما فعل فلن اغضب منه ابدا فهو ابو اولادي في النهاية ،  وهنا لا ادري ولكن ظهر بعض الغضب علي وجه المرأة العجوز التي تلقب نفسها بالقنديشة ، لا اعرف ولكنني كنت أخاف منها دوما ولا أحبها منذ كنت صغير ، وهنا  رن جرس الباب  ودخل أبي وأعتذر من أمي بأنه كان متوتر الأعصاب ، وتقبلت أمي  الأعتذار وتم الصلح بينهما ومرت الايام ، وبعد عدة ايام  أخبرت أمي  أبي ما دار بينها وبين هذه السيده في يوم المشكله  وما نصحتها بيه وكانت أمي تضحك وقتها وتسخر من كلام القنديشة ، غضب أبي بشدة وحذر أمي من معرفة  القنديشة فهو لا يحبها وا يرتاح لها منذ سكنت بالعمارة ويبدوا عليها الريبة الشديدة ويشك الناس في إنها تمارس السحر الأسود والاعمال السفليه وتقوم بصناعتها وعملها .

اخذ أبي العهد على أمي بعدم التحدث مع تلك الجارة ، وكانت أمي تحاول الأبتعاد عن هذه السيده بشتى الطرق ولكن القنديشة كانت تحاول التقرب من أمي ،  ولكن كانت امي تتهرب منها  وكانت هناك جارة طيبة جدا ونحبها جميعا ، كانت القنديشة تذهب الى جارتنا وكانت مقربه ، وأتت جارتنا لتستفهم من أمي ماذا يحدث ؟

واخبرتها أمي ما حدث وبأن أبي هو ما يرفض أن تتحدث معها ، وتخبرها ما قالته لها يوم المشكلة وما حدث من القنديشة ، في اليوم التالي كنا ذاهبين عند زيارة احد اقاربنا  وعند عودتنا ، قابلنا القنديشة وكانت تنظر لأمي بشر غريب وصوت مخيف ارعبني جدا وأخافني ،  قالت بصوت مرعب : خير تعمل شر تلقي .
أخذت أمي تقول لها : ماذا فعلت أنا لك يا قنديشة ، اخذت السيدة تردد كلام كثير وبصوت عالي وحدثت مشاده بين أمي والقنديشة ، وكنت أنا   اشهاد ما يدور بينهما ،  وان ادعي بأن ابي لا يسمع ما يدور من مناوشه بينهما وللاسف الشديد ، سمع أبي الكلام واخذ أبي يهددها ان تبتعد عنهم وعن حياتهم ، اشتد غضب القنديشة واخذت تقول بصوت عالي لأبي : سوف أجعلك  تتمني الموت ، وذهبت وهي غاضبة بشدة وتبكي بقهر فلقد انفعل أبي عليها بشدة ووبخها بعنف .

وبعد عدة أيام وفي صباح أحد الأيام في تمام الساعة الخامسة صباحا وكنت استعد للذهاب إلى المدرسة ، وهنا سمعت صوت خفيف  امام باب المنزل ، نظرت من العين السحرية للباب فوجدت القنديشة  تقوم بسكب شئ علي عتبه باب شقتنا الخارجي ،  وكانت تهمس بكلام غير مفهوم وغريب جدا .
كنت متعجب لما يحدث  ولكنني لم أخبر أمي بشيء وجهزت نفسي للذهاب للمدرسة  و نسيت ما حدث وخرجت من المنزل وهنا لا اتذكر شيء فلقد حدثت لي حاله اغماء مفاجأه ولا اعرف سبب هذا الاغماء والسقوط امام باب المنزل .


استيقظت وجدت نفسي على الفراش ، وكانت امي تبكي وابي بجواري وبعض من الأقارب والجيران ، قالت أمي لا بأس عليك يا ابني ماذا حدث لك ، اخبرتهم بانني لا اعرف ولكنني قصصت عليهم ما رايت من القنديشة والماء المرشوش الذي سكبته امام باب الشقة .

نادت أمي على أبي وتناقشت معه واخبرته ما قلت عن الماء المرشوش ذهب لباب الشقه وهو غاضب بشدة وحدثت مشكلة كبيرة جدا بينهما حتى وصلت لمركز الشرطه وتفاقم الامر , وكنت انا مريض جدا وحالتي تزداد سوء وكان مرضي يزداد ، وفي يوم من الايام في تمام الثانيه من منتصف الليل وفتحت عيني ووجدت القنديشة تجلس علي نفس السرير الذي انام عليه ، وكان ووجهها غاضب بشدة و تهمس بكلام كبير وغريب وكان مرعب جدا صوتها .

لم اتمالك نفسي من شده الرعب والخوف  والفزع ، اخذت اصرخ برعب وطلبت النجدة ، اخذت القنديشة تقول لي بصوت مرعب :
لن يستمع اي احد اليك اخرس .

لدرجه انني لم اعد استطيع سماع صوتي كان شكل القنديشة مرعب جدا ، اخذت تنظر لي برعب وتقول بصوت مخيف شعرت بانني مقيد بالسرير ،  لم استطيع اخذت اصرخ بشدة وهنا اتت امي  ووجدتني منهار من البكاء والرعب والفزع .

اخذت اقول لامي وانا ابكي واعاتبها لماذا تركتني ولم تاتي لتنقذني من القنديشة لقد كادت تقتلني ، فقالت لي  لم اسمع ندائك كانت امي تنام بجواري وتقرأ لي القرأن الكريم يوميا واتفق أبي مع شيخ لرقيتي في الصباح  .
طلبت من امي ان تتركني انام بمفردى تلك الليله كنت اريد معرفة ماذا تريد منى القنديشة ولماذا تؤذيني ، وبعد ذهاب امي وابي من الغرفة  .

فقلت بصوت عالي انا لست  إن خائف منك وإذ بهاله سوداء تظهر في ركن من أركان الغرفة , وبدأت تكبر تدريجيا و تحولت  هذه الهاله السوداء الى وجه القنديشة وكان يمتلىء بالبثور ومرعب جدا .

كانت ملامحها بشعه انتابني الرعب والخوف والفزع وقلت يا رب انجدني وبعدها اخذت اردد ما احفظة من كلام الله بصوت عالي ، وهنا كانت هي تنكمش وتتقلص لا اعرف كيف واخذت اردد ما احفظة من القران الكريم حتى اختفت تماما وفي الصباح حضر الشيخ وقام برقيتي ورقية المنزل ومن يومها لم تعد تظهر لي في احلامي ابدا وتخلصت منها تماما بفضل الله وبفضل اياته وحفظ كلماته .

الخميس، 22 أغسطس 2019

قصص رعب الخادم الرابع رعب من نوع آخر

قصص رعب الخادم الرابع رعب من نوع آخر

قصص رعب طويلة مكتوبة:


الخادم الرابع

نتيجة بحث الصور عن الخادم الرابع
اسمي هو ديفيد وانا ابلغ من العمر اثنان وثلاثون عامًا ورغم أنني مازالت في أوئل الثلاثينات إلا أن الشيب بدأ يغزو شعري ويظهر به، وأنا اعيش بمفردي فلم يتبقى من أسرتي أحد، اعتدت حياتي الوحيدة  ما يكتنفها من هدوء وابل اصبحت احب هذا الهدوء، فيما يخص حياتي لا اعرف هل هي عادية وطبيعية أم لا سأقص عليكم حكايتي ولكم الحكم.
كما اخبرتكم انا اعيش بمفردي في منزلي الفارغ إلا أنني دائما اسمع الأبواب تغلق وتفتح من نفسها، وهناك تلك الأصوات التي تهمس دائما في أذني، وآخرها تلك الظلال التي تتحرك حولي دائما.
أتعرفون لقد مللت من كل يجري حولي من هذه الأشياء فقد اصبحت لعبتهم، فها هو صوت الضحكات ولكن عندما انظر لأرى من يضحك لا اجد أي شيء، حتى أنني من شدت مللي واعتيادي تلك اللعبة التي اصبحت سخيفة ومستفزة اصبحت لا اعير الأمر اهتمامًا أسمع وكأني لم اسمع شيء.
قررت قرارًا يجب أن اعرف من هؤلاء وما الذي يريدونه فبدأت رحلة البحث وبالفعل لم اكن الوحيد الذي يمر بهذا، وإثناء رحلة البحث تلك وجدت هذا الإعلان إنه عن كتاب وهو باسم الخادم الرابع ويقول الإعلان بأنه سيحل كل تلك المشاكل حتى أنك تستطيع السيطرة علي تلك المخلوقات وجعلها في خدمتك.
انا اعرف بأن هذا مجرد إعلان لا قيمة له ولكني حملت الكتاب ولكن ما حدث كان غريب بعض الشيء، فرغم انني تلقيت تقرير بتحميل الكتاب إلا أن الشاشة تحولت بالتدريج إلى لون أسود فتركت الجهاز وتوجهت للنوم علي أن أتبين في الغد المشكلة.
بدأت الذهاب في النوم ولكن ما هذا لقد تحول الجو حولي كما لو كان هناك آتون من الأسفل وأن هناك من يشاركني المكان ففتحت عيني، حاولت إشعال الضوء ولكن يبدو بأن التيار قطع، وعندما عدت إلى فراشي كان بداخلي شعور غريب بالنظر أسفل السرير وآخر بالخوف من هذا، ولكن نظرت وليتني لم افعل.
كان هناك هذا الكتاب الذي يبدوا بأنه قديم مع غلاف من جلد قديم حتى التآكل أما الورق فيبدو كأوراق البردي، ولكن الأغرب كان عنوان الكتاب الخادم الرابع، ولم يكن هذا الغريب الوحيد ولكن لغة الكتاب لغة لا اعرفها ولكنني استطيع قراءتها وفهمها.
بدأت أقرأ  وبمجرد اتمام الطلسم الأول فجاءة تم الامساك بقدمي ومحاولة سحبي أسفل الفراش ومع مقاومتي فجاءة خرجت الكلمات “باسم الخادم الرابع توقف”، فانسحب هذا الشيء وكان يبدو أنه يتألم.
فقدت الوعي أو نمت لا اعرف لكن مع بزوغ الشمس استيقظت وبدأت أفيق، وكانت قدمي تؤلمني من أثر الحرق الذي تركته اليد، وبحثت عن الكتاب إلى أن وجدته أسفل الفراش وقرأت الكثير من التعاويذ والطلاسم وحفظتها، وفي المساء بدأت إلقاء التعاويذ وبدأت الظلال تأن وتتألم وأنا مستمر إلى أن فقدت الوعي ثانية، وعندما استيقظت كانت العاشرة مساءًا، هل نمت كل هذا ولكن عندما دخلت اغسل وجهي ويدي كانت تنزل منهما الدماء الجافة ما هذا، وبمطالعة الجريدة كان هناك خبر عن قتل فتاة في السابعة عشر في حينا، خشيت ان اكون انا قاتل تلك الفتاة بسبب الدماء الكثيرة الموجودة على يدي ووجهى وملابسي.
ندمت كثيرًا علي معرفة هذا الكتاب وحاولت كثيرًا التخلص منه دون جدوى، وحالات القتل كل يوم تتزايد وبدأت الدلائل تشير إلى القاتل وأنا في انتظار اكتشافي في أي لحظة.

قصص واقعيه حول كتاب شمس المعارف الكبرى لتحضير الجن

قصص واقعيه حول كتاب شمس المعارف الكبرى لتحضير الجن
نتيجة بحث الصور عن كتاب شمس المعارف

كتاب شمس المعارف الكبرى من أشهر كتب السحر وتحضير الجان ، ولذلك تم تحريم قراءة هذا الكتاب لأنه يصنع ضررا كبير بقارئه وايضا العامل به.كتاب شمس المعارف من تأليف أحمد بن على البونى الذى توفى عام 622 هجرياً ،وهو كتاب يحتوى على العديد من الطلاسم المتعلقة بالاعمال والسحر والشعوذه .تم طباعه كتاب شمس المعارف الكبرى حديثا مع أدخال بعض التحديثات عليه وحذف بعض المحرفات به الأ أنه يظل أسوء كتاب ممكن أن يتم به أعمال السحر حيث أنه بمجرد نطق أسماء معينه فى الكتاب تحضر الجن إليك .ولذلك فهذا الكتاب ممنوع فى الدول الإسلامية إلا أنه مازال يطبع حتى الآن .هذا الكتاب يحتوى تقريبا على 600 صفحه وأربعون فصلا ، ومكتوب عنوان صريح تحت العنوان الرئيسى للكتاب كشف الظنون وهى تعنى طريقة تحضير الجن وأستحضار المرده منهم.وقد تضاربت الاقاويل كثيرا حول هذا الكتاب فمنهم من قال أن مؤلفه شيعى فى الأصل ، ومنهم من ذهب الى أن مؤلفه مارد كبير من مردة الجان يدعى أحمد البونى .ويحتوى هذا الكتاب على بعض الآيات القرآنية مع تحريفها وأدخال رموز فلكية بها مثل كوكب زحل وبعض الأرقام والطلاسم ،وتوجد بعض التوسلات بأسماء الله تعالى ،وبعض العلوم الغير مألوفة وذلك بجانب أدعية غير صحيحة وبلا سند.
وقد وردت بعض القصص الواقعية حول من حاول قراءة كتاب شمس المعارف الكبرى وماذا حدث لهم بعد قرائته.
القصة الأولى :-يروى صاحب القصة بأنه صديقه قد احضر له الكتاب ، وكان يحتوى على أسماء الجن فقام بقطع الصفحات التى تحتوى على أسمائهم حتى لا يقرأها فيتم أستدعائهم وأن اغلب ما يحتويه الكتاب عبارة عن رموز فلكية وأرقام وكلمات مبهمة غير معروفة ، وأن الكتاب كان مظهره مخيف حيث انه كان مخيط ومغلف بخيوط عريضه، وبعد قرائته لكتاب شمس المعارف وجد شخص قريب من منزله يريد الصدقة فذهب إليه فوجده مخيف حيث كانت عيونه بارزة وجاحظة ووجهه مخيف وأيضا أرجله مخيفه ، وسلم عليه فحدثت رعشه غريبة فى جسده لم يستطع أن ينساها ، وكان يراه يوميا قريبا من منزله ، والغريب انه بعدما أرجع صاحب القصه الكتاب الى صديقه ، أختفى ذلك الغريب وقد قيل فيما بعد أنه أحد الجان المذكور اسمهم فى الكتاب .القصه الثانيه:-ويروى اخر ما حدث له أنه ذات يوم كان يقوم بتصوير هذا الكتاب ، وقد تمت حوادث غريبه فى المكان الذى يقوم بالتصوير فيه مثل أنقطاع النور وغيره ، وقد قيل أن الكتاب ملعون وتصيب اللعنه ما حوله ، وأن للكتاب خدام من الجان لحمايته .أما القصه الثالثه:-فأنه عندما قرأ أحد الأشخاص هذا الكتاب فقد جٌن ، وفقد عقله وأصبح يدور فى المدينة ولا يدرى ماذا يفعل .وغيرها من القصص التى تشيب لها مثل بعد قراءة بعض الأشخاص لذلك الكتاب تم احراق منزلهم بدون سبب ومنهم من رأى أشبح متواجده بجانبه أثناء النوم ومنهم من يحس بصوت أنفاس وصراخ بأذنيه.والغريب فى الأمر أن النسخة الاصلية من هذا الكتاب